LCD terminály pro EPIS 4.0x

LCD terminály řidiče EPT 4.0x jsou vyráběny v rozměrech 7”, 8″, 10,1″ nebo jako 12,1″ jako barevný TFT LCD ploché dotykové displeje pro průmyslové aplikace ve vozidlech dopravních společností MHD, veřejné linkové dopravy, příp. i jinde. Úhlopříčka o velikosti 7″, 8″ nebo 12,1″ je vhodná pro umístění na palubní desce vozidla, kde nezabírá příliš mnoho místa, přičemž zobrazovaný text je velice dobře čitelný. Dotykový displej je vhodný pro aplikace, které vyžadují rychlé rozhodování a uspořádání displeje zvyšuje díky přehlednosti rychlost reakce řidiče. Intuitivní uspořádání ovládacích prvků je mnohem výhodnější než komplikované klávesnice známé z “klasických palubních počítačů”.


Pro palubní systémy (počítače) EPIS 4.0x  jsou vyráběny (byly vyráběny) následující terminály:

  • EPT 4.07základní verze 7″ s odporovou dotykovou obrazovkou vyráběná od roku 2009 do 2013 (výroba ukončena).
  • EPT 4.08 - vylepšená verze 8″ s odporovou dotykovou obrazovkou s prodlouženou životností vyráběná od roku 2012 (výroba ukončena).
  • EPT 4.08B a EPT 4.08C  – verze 8″ s kapacitní dotykovou plochou doplněná čtečku bezkontaktních čipových karet včetně SAM modulu (aktivní typ), přičemž verze C je plně kompatibilní nahrazuje verzi B (od května 2018 nelze vyrobit).
  • EPT 4.10A a EPT 4.10B – verze o velikosti 10,1 s kapacitní dotykovou plochou doplněná čtečku bezkontaktních čipových karet včetně SAM modulu – vhodná i pro linkové odbavení spolu s palubním počítačem EPC 5.0A.
  • EPT 4.12Ax – verze LCD terminálu řidiče sloužící jako zobrazovací jednotka pro kamerové systémy nebo i jako terminál řidiče či jako obecný monitor k počítači.

Všechny typy jsou konektorově i funkčně záměnné. Typ EPT 4.08C (EPT 4.08B), EPT 4.10x či EPT 4.12x mají rozšířen komunikační protokol s řídicí jednotkou EPC 4.0x a to z důvodu použití čteček bezkontaktních čipových karet (ne pro EPT 4.12x).

Základní vlastnosti LCD terminálů řidiče jsou:

  • LCD panel 7”, 8″, 10,1″ a 12,1″ s dotykovou kapacitní obrazovkou (odporová již nepodporujeme)
  • Dalších 6 podsvícených membránových kláves po straně displeje (ne pro typ EPT 4.10B či EPT 12,1x)
  • Řízení přes jednotné rozhraní RS 485
  • Jedno napájení +12V z palubního počítače
  • Jen jeden propojovací HDMI – DVI kabel pro video signál, řídicí a napájecí vodiče (tzv. “jednokabelové” propojení).
  • Funkce pípnutí
  • Malá spotřeba (od 7W do 15W)
  • Jednoduchá montáž do vozidla (na stojánku nebo vestavná)
  • Integrovaná čtečka bezkontaktních čipových karet RFID včetně SAM modulu (na vyžádání u EPT 4.08C a EPT 4.10A) – neplatí pro EPT 12,1

Podsvícení LCD displeje a membránové klávesnice je řízeno z palubního počítače nebo mohou být nastaveny automaticky na základě okolního svitu. Na panelu se nachází několik funkčních tlačítek pro zrychlení ovládání (možno definovat uživatelsky) – neplatí pro EPT 4.10B a EPT 12,1. Jejich obvyklé funkce jsou následující:

  • alarm (nouze) – určeno pro nouzové volání na dispečink při napadení řidiče,
  • servis/nastavení – umožňuje rychlý přechod do menu nastavení základních parametrů systému,
  • jízdní řád – umožňuje rychlý přechod do režimu práce s jízdními řády,
  • zvuk/mikrofon – umožňuje rychlý přechod do práce s akustickým a komunikačním systémem (hlášení do vozu, hlasová či datová komunikace s dispečinkem),
  • Storno/ESC – zrušení funkcí uvedených na obrazovce,
  • OK – potvrzení dějů uvedených na obrazovce.

Pomocná klávesnice má dvě speciální tlačítka aktivované pomocí „dvojkliku“:

  • HW reset PC  - tento reset vyvolá shodnou reakci jako „reset PC“ a je nezávislý na komunikačním protokolu EPT a EPC.
  • kalibraci dotykové plochy (vhodný pouze pro EPT 4.07).

V pravé dolní části panelu jsou dvě indikační LED diody pro stav napájení a datové komunikace. Panely mají vnitřní čidlo teploty a umožňují dálkové přehrání firmwaru pomocí palubního počítače.