EPCOMP - příprava dat pro EPIS 4.0X
- Palubní počítače (systémy) řady EPIS 4.0x jsou určeny zejména pro použití v městských dopravních podnicích. Proto, aby správně fungovaly, je třeba připravit pro ně potřebná data. Příprava dat se provádí v námi dodávaném SW nazvaném EPCOMP (skladač dat pro EPIS - EPIS COMPOSER), nyní 2.0 v několika verzích. Protože palubní počítač řídí informační systémy vozidel včetně vnitřních LCD pro cestující, odbavení (poskytuje informaci o zónách), řídí automatické stavění výhybek, řídí preferenci na křižovatkách a zajišťuje přímou komunikaci se zastávkovými panely, je k dispozici i další řada pomocných programů a to včetně analýzy dat z palubního počítače.
Princip programu EPCOMP II
Data pro palubní počítače EPIS 4.0x se připravují pomocí programu skladače EPCOM verze 2.0. Ten umožňuje integrovat veškeré výstupy spojené s přípravou dat pro dispečinky, pro vozidla (mohou být prováděny v samostatných programech) a pro dopravní cestu (výhybky, preference na křižovatkách).
Základem filosofie programu EPCOMP je nezávislost provozovatele systému na jeho dodavateli.
Postup zpracování dat pomocí EPCOMP verze 2.0.
Základním vstupem do programu jsou exporty dat z SW pro tvorbu jízdních řádů. Dnes standardně v ČR z FS Skeleton a z ASW JŘ (Chaps) a případně i z jiných. Taktéž je možno načítat grafikonu definované v excelu.
Základními výstupy jsou pak data pro:
- palubní počítače - určují veškeré chování palubního počítače
- dispečink - na základě nich poté dispečerský SW SPRINTER-MHD vyhodnocuje veškeré pohyby vozidel MHD
- data pro odbavovací systém - spolupracuje s námi dodávaným BackOffice
- data pro systém sledování cestujících - ADA
- v případě potřeby je možno počet výstupů rozšířit, např. pro zastávkové panely
Skladač EPCOMP II v sobě může integrovat dříve vytvořené programy:
- zpracování dat pro automatické stavění výhybek (lze též v samostatném SW Frogs),
- zpracování dat pro řešení preferenci na křižovatkách (lze též v samostatném SW Crux),
- zpracování dat pro přípravu radiové komunikace (definuje kódové zprávy mezi vozidlem a dispečinkem),
- řízení hlášení od řidiče - spouštění předdefinovaných hlášení (řidičem či z dispečinku),
- ovládání kamerového systému a předvolba zobrazovaných obrazovek v kamerovém systému (lze v nezávislém programu SW Videoklient),
- systém počítání cestujících - SW ADA,
- SW pro zpracování dat z palubního počítače - aRNE.
Popis funkcí EPCOMP 2.0
Základní záložky programu
Jednotlivé záložky programu EPCOM 2.0 jsou:
- Program – obsahuje informace o aplikaci, nastavení a možnost ukončení aplikace.
- Doprava – obsahuje zpracování linek, zastávek, tarifních zón, cílů, služebních poznámek, služeb, odklonů a dalších informací potřebných pro jízdní řády.
- Povely – obsahuje zpracování akustických a vizuálních povelů, zvuků, směrových ukazatelů (tabel a displejů) a ovládání sběrnice IBIS (IPIS).
- Depo – řeší nastavení spojené s vozidlem, tj. uspořádání tabel a displejů ve vozidle, seznam řidičů, seznam vozidel, apod.
- Palubní PC - obsahuje nastavení palubní PC jako nastavení kritických událostí.
- Sprinter – obsahuje informace o liniovém vedení.
- Data – exporty a importy souborů.
Základní pohled na menu „Doprava“ aplikace EPComp.
Základní menu doprava
Správu jízdních řádů nalezneme v menu pod položkou „Doprava“ kde se nachází jednotlivé části jízdního řádu. Všechny Tyto položky slouží hlavně k prohlížení a kontrole dat vytvořených v grafikonu.
Základní pohled na menu „Doprava“ aplikace EPComp.
Ukázka práce se zastávkami:
Ukázka práce se zastávkami v EPCOMP verze 2.0.
Dopravní cesta
Je součástí modulu doprava a je určena pro správu křižovatek a výhybek. Zde se nachází Křižovatky, Pravidla pro křižovatky, Výhybky a Pravidla pro výhybky. Všechny tyto položky slouží hlavně k prohlížení a kontrole dat o křižovatkách a výhybkách.
Definování vlastností křižovatek.