Řídicí informační systém vozidla MHD – RIS II
V rámci realizace projektu RIS II v DPMB a.s. se podařilo realizovat nový typ informačního systému vozidel MHD, který nemá v ČR obdoby jak rozsahem (bylo namontováno 759 vozidel – 720 palubních počítačů EPIS 4.0C – včetně 38 tramvají KT-8 a 49 tramvají T13, 81 křižovatek, 5 vozoven a dispečink), tak i technickým řešením. Tento projekt v sobě integroval mnoho různých projektů v rámci jednoho celku. Jeho základní vlastnosti jsou:
- Kombinovaná komunikace vozidla s dispečinkem přes radiovou síť TETRA nebo přes sítě LTE mobilních operátorů GSM
- Nové řešení dispečinku (SW SPRINTER – verze RIS II) včetně nové zobrazovací videostěny
- Palubní počítač EPIS 4.0C3 s 10x vyšším výkonem oproti předchozím řešením EPIS 4.0A či EPIS 4.0B a síťovým připojením 1 GBit/s (ethernet) včetně 32 GB SSD s dobou náběhu palubního počítače 30 sekund
- Sledování obsazenosti vozidel s přesností 98% namontovaných do 112 různých vozidel – jednotka UCP 02 (nový typ)
- Komunikace s řadiči křižovatek pomocí nejnovější technologie V2X s tím, že vozidlo je schopno dočasně využít pro preferenci funkce i původního radiomodemu
- Automatické stavění výhybek – systém BSV
- Veřejná Wi-Fi pro cestující (UCU 5.0)
- Ovládání LCD protokolem EPISNET
- Čelní nehodová kamera se záznamem
- Elektronický ukazatel kurzu VLP 0835
Základní komunikační schéma systému
V rámci projektu byly řešeny následující komunikace vozidla:
- Datové sítě GSM/LTE – v rámci vozidla jsou řešeny pomocí komunikační jednotky UCU 5.0 2L2WVG. Jednotka obsahuje 2 LTE modemy se dvěma SIM kartami – každý pro odlišný typ komunikace:
- Přes APN, tj. řešení služebních a provozních komunikací pro funkci systému a to jak pro vozidla, dispečery v terénu a pro zastávkové informační panely. APN musí být dimenzována tak, aby nebylo možno vyčerpat tarif běžným provozem.
- Veřejný internet, kdy do této sítě se připojují cestující využívající veřejnou wifi ve vozidle poskytovanou jednotkou UCU 5.0. V tomto případě je pro cestujícího nastavena max. doba přístupu, rychlost připojení a počet stažených dat tak, aby nebylo možno vyčerpat celkový “pool” dat pro všechna vozidla.
- Radiovou síť TETRA určenou pro komunikaci hlasu a dat, která je použita pro vozidla MHD, služební a dispečerská vozidla a dispečery v terénu. Pro poziční zprávy je použit princip dynamického časování jejich odesílání. Hlasové funkce radiové sítě jsou podpořeny námi vyvinutou “Hlasovou ústřednou HU” – přepíná kanály na jednotlivá pracoviště včetně možnosti na záznamová zařízení.
- WiFi sítě ve vozovnách – v tomto případě je vybavení WiFi sítí ve vozovnách dáno 3×3 MIMO o rychlosti 1,5 Gb/s s možností současného přenosu dat na více vozidel olproti klasickým Wi-Fi. Vozidlo naopak je vybaveno komunikační Wi-Fi jednotkou s možností komunikovat rychlostí až 430 Mbit/s dle IEEE 802.11ac/abgn. Tomuto výkonu je uzpůsobeno i vozidlo a mezi komunikační jednotkou UCU a palubním počítačem je komunikační linka 1 GB/s (tím se zajistí rychlá komunikace mezi UCU a SSD diskem palubního počítače).
- Preference vozidel MHD na křižovatkách založená na novém standardu V2X a podpořená při opravdu velkých vzdálenostech komunikací přes APN GSM. V současnosti je možno dočasně využít pro preferenci MHD i stávající řešení pomocí modemů MR900. Po dořešení projektu C-ROADS bude možno všechny křižovatky v městě Brně přepnout na preferenci dle nového řešení. Město Brno je tak pravděpodobně největší instalací systému preference vozidel MHD pomocí komunikace V2X v Evropě – 740 vozidel a téměř 80 křižovatek.
- Příjem signálu satelitní navigace – GNSS (Global navigation satelite system) a umožňuje zpracování signálů z pozičních systémů GPS, Glonas a je připraveno i na zpracování signálů Galileo.
- Záznamová kamera – všechna vozidla jsou vybavena čelní záznamovou kamerou s možností nahrávat záznam na USB disk pro mobilní využití, na SSD disk pro ruční stažení záznamu (o dálkovém se diskutuje) a lze jej přenášet přímo na dispečerské pracoviště.
- Ukazatele kurzu vozidla – všechna vozidla byla vybavena novým typem ukazatelů kurzu VLP 0835 – jednořádkový s možností zobrazit 6 čísel včetně příznaků (např. cvičná jízda, zácvik, apod…). Kurzovky jsou řízeny a napájeny pouze z jednoho kabelu UTP (napájení typu PoE).
- Nové rozvody Ethernetu po všech vozidlech a ke všem dveřím a to včetně spojek mezi spřaženými tramvajemi. Proto, aby toto bylo možno zrealizovat byly vyvinuty nové typy ethernetových switchů ECU 08Px
- Ostatní komunikace vozidla je příjem povelů od nevidomého pomocí integrovaného povelového přijímače obdobného EPNEV 1.13 přímo do palubního počítače EPIS 4.0C3.
- Byla vyvinuta nová čtečka bezkontaktních karet typu HID používaných v DPMB a.s. a tato byla integrována přímo do našeho standardního dotykového LCD terminálu řidiče EPT 4.08C2.
- Vozidlová LCD budou řízena novým komunikačním protokolem EPISNET, který již dnes je ve zjednodušené verzi v provozu v DPO a.s. a DSZO a.s. a to přes sběrnici ethernet.
- Současně byla zprovozněno i dříve používané automatické stavění výhybek BSV a mazání okolků u tramvají ANITRA a T13.
- Bylo instalováno 109 kusů tachografů TT-62 od firmy MESIT a dalších cca 300 kusů bylo nahráno novým SW pro tvorbu nových statistik o jízdě vozidla a to včetně možnosti dálkového stahování záznamů (krátký záznam, dlouhý záznam, záznam energo).
- Vnitřní komunikace v počítačové síti DPMB a.s. dle projektu zajišťují:
- spojení na jednotlivé vozovny, kde běží služba RADON, která zajišťuje nahrávání vozidel vysokou přenosovou rychlostí. Ve vozovnách bylo instalováno téměř 80 komunikačních vysokorychlostních AP (1,5 Gbit/s) od firmy CISCO včetně dálkového dohledu.
- spojení s nadřazeným dispečinkem CED II – IDS JMK, kdy dochází k synchronizaci dispečinků DPMB a KORDIS JMK
- načítání mapových podkladů pro dispečink,
- Propojení na řízení TETRA sítě Městské policie (hlavní a záložní spojení),
- Propojení na APN DPMB pro komunikaci s vozidly,
- poskytuje zdroje dat pro třetí strany – rozhraní API.
Základní komunikační schéma RIS II.
Princip uspořádání vozidla
Základní uspořádání vozidla s palubním počítačem EPIS 4.0C je uveden na následujícím obrázku:
Obecný princip uspořádání vozidla s palubním počítačem EPIS 4.0C.
Uspořádání sítí v autobusech je (jednoduché řešení) na následujícím obrázku:
Uspořádání sítí a komponentů v autobusu.
Složité řešení pro oboustrannou tramvaj KT-8 vyžadovalo, aby byly na obou stranách tramvaje jednotky UCU (vpředu standardní UCU 5.0V 2L2WVG a nad kabinou B pak UCU 5.0V LV) a vyvinout nový typ povelového přijímače EPNEV 3.18E zajišťujícím stavění výhybek BSV v kabině B a přenos signalizace z kabiny B do A). Pro kvalitní přenos obrazového signálu z kabiny A do kabiny B jsou použity zesilovače obrazového signálu LVDS.
Uspořádáni komponentů a sítí v KT-8.
Nové prvky v systému
V rámci řešení projektu vzniklo několik velmi zajímavých řešení na vozidlech:
- Nový komunikační protokol pro ovládání LCD pro cestující - EPISNET, který na základě požadavků od různých provozovatelů v ČR sjednocuje jejich ovládání (dnes je již využíván DPO a.s., DSZO a.s., připravuje se DPMB a.s., Kordis a.s.). Protokol bude zveřejněn na našich stránkách v krátké době.
- “Virtuální ELP” alias “dynamický označník” ve vozidle. V tomto případě je možno řidiči i cestujícím na vybraných zastávkách zobrazovat odjezdy navazujících spojů na terminálu řidiče či na LCD pro cestující.
Virtuální ELP zobrazený na LCD terminálu řidiče.
- Zjednodušená navigace pro řidiče – palubní počítač obsahuje soubor map pro zobrazení polohy.
Zobrazení mapy a navigace.
- Možnost hlášení systémem TTS (text to speech – převod textu na hlas) – na vozidlo je tak možno zaslat textovou zprávu a tato bude řidiči přečtena.
- Další zajímavá řešení budou ještě doplněna.