Odbavení v regionální dopravě - VLD

uvod-odbaveni-region-220424Odbavení cestujících v rámci regionální linkové dopravy se odlišuje od městského odbavení především nástupem cestujících předními dveřmi a jejich odbavení řidičem s tím, že cestující je odbavován mnohem větším množstvím tarifů jízdného. Tím je dán i požadavek na větší obrazovku na LCD terminálu řidiče (dnes minimálně 10"), která musí umožnit snadno tyto tarify volit, tj. musí obsahovat nejen údaje o jízdě, ale i o tarifních pásmech, typech jízdného, jejich vzájemných kombinací, numerickou klávesnici a další prvky. 

Palubní počítač s odbavením může být v provedení dělená varianta, kdy k palubnímu počítači EPIS 5.0xA je připojena zákaznická odbavovací jednotka EPP 5.0, která obsahuje prvky pro odbavení cestujících - zákaznický displej, čtečku bankovních a nebankovních karet, termo tiskárnu a čtečku QR kódů. Tato dělená koncepce umožňuje snadnější instalaci ve vozidle a odpovídá v podstatě řešení "validátoru na ležato". Může a nemusí obsahovat box na peníze. Historicky byla vyráběna i kompaktní varianta EPIS 5FCS.

Změnou v uspořádání regionálního odbavení je vozidlová komunikační jednotka UCU 5.0, která může samostatně zprostředkovávat komunikaci vozidla (chová se jako vozidlový router) a systémy odbavení se pak přes ní připojují na příslušný "backoffice" pro zpracování transakcí. Odbavovací palubní počítače tak nepotřebují GSM/LTE/5G modem.

Obecné vlastnosti regionálního odbavení

Vlastnosti:

  • Přehledné menu, snadná obsluha
  • Možnost sledování polohy vozidla
  • Komunikace s dispečinkem (hlasová a datová)
  • Dálková aktualizace dat a dálkový dohled
  • Výkonná procesorová jednotka (až čtyři jádra) včetně možnosti SSD disku 8/32 GB
  • LCD terminál řidiče 10,4” LCD – 800×600 nebo 10,1" LCD - 1240x800
  • Kapacitní dotyková plocha, odolná vůči rozbití (může být tloušťka skla od 1,4 do 4 mm)
  • Termo tiskárna jízdenek do 3“
  • Bezkontaktní čtečka čipových karet (Mifare standard či Desfire), až 4 SAM moduly
  • Bezkontaktní bankovní čtečka
  • Akustický vstup i výstup (až 3-4 výkonné hlasové kanály)
  • Ochrana proti chybám v napájecí síti vozidla
  • Černá skříňka dat o transakcích
  • Krátká doba náběhu - do 45 sekund

Palubní počítače  s odbavením - dělená varianta EPIS 5.0A nebo EPIS 5.0B se zvláště velkým displejem pro snadné ovládání řidičem EPT 10,1" při vydávání jízdenek (lze ovládat i v rukavicích). Počítač dále obsahuje jednotku odbavení cestujících EPP, čtečku bezkontaktních čipových karet včetně bankovních, GPS s přesností 2,5 m, komunikace GSM / GPRS / LTE, WiFi, čtyřnásobný nezávislý digitální hlásič, 4x pozici na SAM moduly, až 32 GB SSD, 4" barevný LCD pro zákazníky, 2x25W a 2x10W zesilovače, Ethernet, USB, na vyžádání i vícejádrový procesor a další technické vymoženosti. 

K palubnímu počítači s odbavením je k dispozici SW pro přípravu dat a pro zpracování plateb "Backoficce".

Jednotka EPIS 5.0X splňuje:
  • teplotní požadavky na provoz ve vozidle (-20°C až +70°C) – pro vyšší záporné teploty to znamená, že se bude muset vůz po určitou dobu držet v RESETu, aby se vnitřní prostor jednotky zahřál „odpadním“ teplem (pokud toto vůbec nastane, jedná se o pár desítek sekund). Za příplatek od -40°C až +80°C.
  • výkonnostní požadavky – dáno použitým procesorem založeným na architektuře PC nebo případně ARM. V případě požadavků lze dodat až 4 jádrové procesory s velkým obsahem pamětí.
  • nízkou spotřebu energie - trvalá spotřeba bez tisku okolo 20 W z toho 12W použije LCD displej řidiče.
  • velké kapacity pamětí – standardně SSD disk 32 GB a RAM DDR3 od 2 GB.
  • univerzální použití pro systémy s platbou u řidiče - snadno konfigurovatelný velký ovládací dotykový LCD terminál s kapacitní dotykovou plochou - možno i EPT 12".

 Doporučené zapojení ve vozidle VLD

SOR-ODBAVENI-1-usporadani-mPalubní počítač s odbavením EPIS 5.0X je určen pro veřejnou přepravu osob zejména v linkové dopravě (možno i u MHD). Slučuje v sobě odbavení cestujících včetně on-line komunikace s backofficem či DZC (datově zúčtovací centrum), schopnost dispečerského řízení a komunikace s ním, řízení informačních systémů, veřejnou či vozovenskou WiFi a další možnosti. Principiální schéma obecného zapojení ve vozidle zejména VLD je na následujícím obrázku. Obecné zapojení pro IDS JMK je zde. Je z něj zřejmé, že umožňuje díky svému výkonu integrovat mnoho systémů dohromady. 

EPIS-5A-zapojeni-ve-vozidle-191121


  1. Palubní počítač s odbavením EPIS 5.0Ax (dle mechanického provedení) ve výbavě řídicí jednotky EPC 5.0A1, jednotka odbavení EPP 5.0A LQB, dotykového LCD terminálu řidiče EPT 5.10A a externí spínač EPI 5.0A1 (zjednodušená jednotka napájení IJN 30). Externí spínač EPI spíná standardně napětí +24V do napájecího výstupu HS (hlavní spínač) a na vyžádání i do napájecího výstupu PS (pomocný spínač).
  2. Společná anténa GNSS (Global Navigation Satelite Systems) a GSM/LTE. Tato kombinovaná anténa je umístěna na střechu vozidla (autobusu) a to z důvodu kvalitnějšího příjmu satelitů pro stanovení polohy vozidla a též pro kvalitnější komunikaci přes GSM/LTE. Za tímto účelem jsou dodávány kombinované antény s kvalitním kabelem pro GSM/LTE příjem (velmi nízký útlum).
  3. Vzhledem k tomu, že palubní počítač EPIS 5.0X je trvale pod napětím vedeným přímo z akumulátorů vozidla (byť je ve stavu "stand by"), je nutno tento rozvod OIS (odbavovací a informační systém) jistit samostatnou pojistkou. Maximální spotřeba je dána spotřebou palubního počítače EPIS 5.0A a dalších komponent napojených na napájecím výstupu HS (tabla, označovače, LCD, povelový přijímač, ...).
  4. Dokovací konektor k základně palubního počítače umožňuje snadnou výměnu jednotky. Z něj je veden kabel standardního připojení, např. pro EPIS 5.0A - KEP 5A-01/xx, kde xx je délka kabelu v decimetrech. Pokud vozidlo obsahuje akustický systém na pouštění rádia či jiného zvukového zdroje, je třeba použít doplňkové výstupy a přepínací relé - kabel KEP 5A-02/xx (schéma bude doplněno).
  5. Vnější reproduktor vozidla je umístěn nad či pod prvními dveřmi vozidla - je aktivován buď povelovým přijímačem pro hlášení o cílové zastávce či palubním počítačem, pokud je "nějaká" výjimka na trase jako upozornění cestujícím (např. výluka na trase,....).
  6. Vnitřní akustické rozvody pro standardní hlášení k cestujícím z digitálního hlásiče, od řidiče či dispečera.
  7. Rozbočovač sběrnice IBIS - rozvodná krabička do vozidla, která se použije jako rozvadeč sběrnice IBIS a napájení HS. Podle počtu komponentů připojených na tuto sběrnici, je nutno ve vozidle použít 1-3 rozbočovače.
  8. Čelní tablo vozidla zobrazující obvykle cílovou stanici a číslo linky o rozměrech dle provozovatele - např. VLP 19x144 GI.
  9. Boční tablo vozidla zobrazující číslo linky, cílovou stanici a nácestné zastávky či další doplňující informace - např. VLP 19x112 GI.
  10. Zadní tablo vozidla (číslo) zobrazuje číslo linky - např. VLP 19x32 GI.
  11. Vnitřní LED tablo pro informování o cestujících - např. VLP 10x120 RI.
  12. Tablo času a pásma - jeho činnost mohou zastat i vnitřní LED tabla či LCD pro cestující, např. VLP 12x64
  13. Povelový přijímač signalizace od nevidomých - EPNEV 3.x4
  14. Označovač jízdenek obvykle umístěný u prvních dveří a nyní standardně na sběrnici IBIS - např. ETM 4.0
  15. Jednobitové vstupy do palubního počítače zajišťující základní funkce systému:
    • START - zapíná palubní počítač ze "stand by" stavu do aktivního stavu přivedením napětí +24V od klíčku vozidla. Systém se deaktivuje vypnutím klíčku a poté po odhlášení řidiče.
    • Tlačítko nouze - odesílá zprávu "alarm" na dispečink ohledně stavu nouze vozidla a zejména řidiče (tlačítko může být ukryto v kabině řidiče).
    • Prní dveře a další dveře - přivádí do PP stav dveří pro následné vyhodnocování statistik chování vozidla. V případě, že vstupy nejsou zapojeny na kontrolky od dveří, ale na signály z jednotek "MUX", je nutno obvykle zapojit pomocné odpory mezi vstup a zem vozidla pro snížení napětí. Použité odpory jsou od 560 Ohm a výše dle zapojení vozidla.
  16. Ethernetová komunikační jednotka EPU 08P.1F5P
  17. Vnitřní LCD pro cestující - např. VCS 185 či další typy,
  18. Čelní nehodová kamera
  19. Ukazatele kurzu VLP 8x35
  20. Jednotky počítání cestujících UCP 02
  21. Komunikační jednotka s GPS a V2X pro preferenci MHD - UCU 5.0VG 

Umožňuje pro autobusy, které jsou provozovány jako linkové a současně i jako zájezdové propojit stávající akustický systém vozidla od zesilovače či rádia, videa apod. pomocí relé. Palubní počítač pak v případě hlášení zastávky do vozu aktivuje výstup z jednotky a sepne externí pomocné relé. Tím se odpojí vnitřní zesilovače autobusu a připojí zesilovače z palubního počítače a provedou hlášení. Po jeho ukončení pak relé odpadne a linka reproduktorů do vozidla je opětovně průchozí směrem k zesilovači autobusu. Ve schématu je zakreslen povelový přijímače signalizace od nevidomých EPNEV 3.x4I schválený pro použití v IDS JMK (obecně je možno použít i jinde, kde se provádí pouze příjem a předávání signálů po sběrnici IBIS). 

Ukázka zapojení switche ECU 08L.1Fa3L ve vozidle IDS JMK při využití čelní bezpečnostní kamery a ukazatelů kurzu. Jako zvláštnost je ukázka připojení povelového přijímače EPNEV 3.18 nebo EPNEV 3.28 (selektivní verze). Ostatní 4 již zcela standardní porty typu ethernet jsou určeny pro připojení řídicí jednotky EPIS 5.0A, LCD panelu pro cestující, např. širokoúhlého VCS 290 nebo standardního VCS 185. A ještě zůstávají další dva volné porty pro budoucí rozšíření - např. ETM 4.0.

ecu-08L-1Fa3L-210215-m

Ukázka zjednodušeného zapojení autobusu pro IDS s čelní kamerou a ukazateli kurzu.